Tuesday, December 28, 2010

Pinjam ?? ~~~ potong!!! potong!!! potong!!! + Ultraman Lagi...

Salam wat korang semua!!

Tengah sibuk nak carik video pasal otomen2 yang p laser kepala gol keeper malaysia pulak kew??? takper pasnie 29 haribulan, makin banyaklah otomen2. Aku raser datok otomen pun p laser sekali tu.....bziiitttttt!!!!!!!!

Tapi tu mmg lumrah dunia.... :) gheeeeee....
naper lumrah??? KENAPA??? pernah tak orang dengar pepatah

Kerana marahkan Nyamuk kelambu di Bakar ???? Pernah? xpernah?

setiap orang akan carik apa saja kesalahan orang lain dengan apa saja yang berlaku. Apa saja.

Opsss....terlebih sudah.......sudah-sudah...
entry kali nie bukan nak ulas pasal Laser Otomen tu...huhuhuh...tapi nak sebut pasal satu kewajipan(orang yang meminjam).

.......................................




Nak Tau pasal Ape? Pasal PTPTN jew...hahaha...sekali Lagi PTPTN "jew". Trauma tak korang baca??? kew teringat sesuatu yang dilupakan??? atau tertanya ape tu??? (terkena kt hidung aku sendiri, (=.=) ) ...waaaaaaa....

PTPTN nie klu kat student2 yang tengah belaja kt campus ke, U ke, Poli ke, mana2lah secara ringkas mmg tentang pinjaman kewangan. Jadi, aku hari nie cuma nak kongsi pasal satu langkah PTPTN untuk mendapatkan peminjam2 membayar kembali. Ini aku dapat dari setelah aku balek-balek surat khabar tempatan online hari nie.(ini yang memyinggah kt mata)

------> Klik SINI untuk membaca <------ Ini adalah berkaitan perlaksanaan Potongan Gaji oleh LHDN untuk melangsaikan hutang peminjam PTPTN pada tahun 2012. Errrr....bukan potong habis, tapi potong secara ansuranlah yer.....klu potong habes, takder nasiklah periuk aku karang...huhuhuhu.....

KENA BlOCK!!!!


Apa yang aku masih ingat, perbagai cara telah dilakukan oleh pihak PTPTN untuk mendapatkan peminjam tegar yang payah nak membayar balik nie. Salah satu cara yang aku masih ingat ialah larangan peminjam untuk keluar negara. Aku ingat sebab kawan aku pernah kena tahan time2 nak keluar negara...oPssssSssSSs....Bukan Aku ekkkk...kawan aku~~~~~gheee..gheee

Jadi apa yang cuba nak diketengahkan disini adalah, naper yer susah sangat nak membayar hutang???? Naper yer??? Naper???

..................

Terkadang kita sengaja melupakan hutang kita bila orang yang memberi pinjam agak tidak mempedulikan untuk mengambil balik barang yang dipinjam. Tapi pernahkah kita tahu yang kita pinjam itu bukan HAK kita??? Tahukan bila kita meminjam kita diwajibkan untuk membayar balik?? Kekadang bila orang tagih balik hutang kat kita, kita pulak nak naik marah...

MARAH??? pekejadah kita nak marah pulak, dahlah time pinjam harapan bukan main mengunung, janji sampai berhelai kertas siap bubuh signature. Lagi mau MARAH aaaaaaa???? Marah kerana kita salah??? menegakkan lagi benang yang dah sah basah???

Haiyooooo!!!!! Ini Macam tarak untung oooOooo....

Ini cuma peringatan sama2...buat teladan dan kita kongsi sama2... Bukan nak sentuh dan salahkan saper2....(sebab aku pun berhutang).....Jeng..jeng..jeng.......huhuhuhuh....Kita sama2 gembira tunaikan kewajipan.

Salam~~~

p/s : Aku pernah hadapi situasi ini(cerita benar)

Kita namakan pakcik tu Pakcik Z dan dialog ini telah diubah kepada bahasa melayu dan ini berlaku kt tempat kerja aku.

Dikala Suatu Petang di opis ku~~~

Pakcik Z : dik, pakcik xde duit nk bayar utang banyak nie...
Aku : Owhhh, pakcik cariklah cara nak bayar mcm mana pun. Ansur2 pun boleh. Sebelum
kami tarik balek harta yang pakcik tak langsung nak baya buat 5tahun nie.
Pakcik Z : tapi pakcik xde duit dik. Syarikat adik dah beri tempoh yang sangat pendek nie.
Aku : Owhh, yerker?? tapi kami dah beri notis berkali-kali kat pakcik dan tunggakan
pakcik nie tak boleh diselamatkan lagi.
Pakcik Z : Aperlah korang nie.....#@#$^%&^*%#@%$*&( !!!!. Tak Cekap!! Tak Effisien!!
Aku : Senyum :) . Macamnielah pakcik. Pakcik Balik dan fikirkan apa2 cara sebelum saya
teruskan tindakan saya.
Pakcik : Baiklah!!!!!!! Nanti pakcik datang lagi!!!

Pakcik Z keluar dengan marah sambil menghidupkan kereta Proton BLM BARU beliau dan
beredar. Mcm maner aku taw keta baru?? sebab plastik yang untuk balut sit ade lagi.

Aku : Huh???? (mata tak berkelip tw sambil otak ligat berfikir....HERAN!!!)

Adesssss.....!!!!!

jumper lagi!!










4 comments:

  1. klu otomen yang tagih hutang kt kita..padan muka taw!!!! huhuhhu

    ReplyDelete
  2. belanje siok....nak byar tu yg tekanan perasaan tu...hehehe

    ReplyDelete
  3. betul3....terima sodap jeee...nak bayoo..adoiiii payah~~~~

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen anda.