Wednesday, June 22, 2011

FAEDAH COKLAT | EBOOK CARA MEMBUAT COKLAT SENDIRI

Salam dan Selamat Sejahtera

Membuat coklat sendiri dirumah adalah mungkin salah satu hobi para suri rumah sekarang. Disamping untuk mengisi masa terluang dan memberikan senyuman manis dibibir suami(suami tak pergi merayap tempat lain dah), anak-anak(duduk tunggu mak buat coklet) dan saudara mara(ramai-ramai datang ziarah), kini membuat coklat dari rumah adalah juga salah satu sumber pendapatan dari rumah.

Siapa yang tidak gemarkan coklet. Bendalir yang berwarna coklat yang penuh dengan kemanisan yang membuatkan hati si pemakan menjadi riang. Kerana kemanisan , kanak-kanak amat mengemarinya. Coklat juga kini banyak digunakan didalam majlis-majlis keraian seperti majlis pertunangan dan perkahwinan. Coklat bukan hanya untuk jamuan makanan. Namun Ianya juga dijadikan sebagai minuman.

Siapa gemarkan coklat angkat kucing kesayangan anda sekarang. :) Coklat juga sering dijadikan sebagai pemberian kepada orang lain. Kenapa mesti coklat? Senang, kerana rasanya yang pasti tidak akan mengecewakan penerimanya.


Ringkas Tentang Coklat

Sejarah koko dan Coklat

Coklat adalah sebuah makanan yang terhasil daripada biji koko. Koko pada asalnya telah tumbuh di daerah Amazon utara dipercayai berdekatan dengan Mexico. Penduduk "Meso-Amerika" telah menemui pokok "kakawa" dimana buahnya dijadikan sebagai minuman.

Suku "Meso-Amerika" adalah terdiri daripada orang Maya, Toltec dan Aztec. Mereka menjadikan biji koko sebagai matawang.Sistem buterlah maksudnya. Kononya pada masa itu, pengunaan coklat dianggap sebagai satu simbol status penting pada ketika itu. Bagi suku Aztec pula, mereka menganggap koko menrupakan "makanan para dewa"

Ianya digunakan dalam upacara keagamaan, matawang dan hadiah. Coklat juga dianggap sebagai satu simbol kemakmuran.

Dari Coklat Cair ke Coklat Padat

Minuman Coklat pada kurun ke-17, digemari di Istana Sepanyol. Ianya tersebar dikalangan bangsawan Eropah pada ketika itu. Oleh kerana perkembangan luas kegemaran orang Eropah terhadap coklat, mereka mula memikirkan cara menukar coklat kepada yang pejal. Dengan menambah ambergris, zat berwarna keunguan berlilin dari usus ikan paus, sehinggalah bahan lebih umum seperti cengkih dan kayu manis. Ianya adalah untuk disesuaikan kepada selera mereka sendiri.

Teknik dan cara ini menjadi lebih rumit apabila ianya sampai kekilang pemprosesan dengan penambahan kalium atau natrium karbonat supaya lebih senang berrcampur dengan air. Coklat juga dicampur dengan susu untuk menghasilkan coklat susu.

Rasa coklat disumbangkan oleh 1,200 jenis zat tanpa satu pun yang dominan didalamnya. Disebabkan itu, sehingga kini tiada coklat tiruan kerana ianya sukar untuk ditiru.

[sumber : wikipidea]

Faedah Coklat (Dark Coklat)

Dengan memakan coklat ianya juga memberi beberapa kebaikan dan faedah kepada tubuh badan kita. Antara 15 kebaikan makan coklat adalah ;

  1. Meningkatkan sistem imunisasi Badan
  2. Mengurangkan risiko Kanser
  3. Perlindungan daripada serangan Jantung
  4. Melambatkan proses AIDS
  5. Melambatkan penuaan
  6. Meningkatkan kesihatan Mata
  7. Penghalang kepada Stroke
  8. Mengurangkan Migrain
  9. Perlindungan daripada Ostroperosis
  10. Perlindungan kepada penyakit Alzheimer's
  11. Membaiki dan melindungi DNA
  12. Mengurangkan Risiko Penyakit Diabetes tahap II
  13. Perlindungan Antioksidan
  14. Mengurangkan penyakit tekanan darah tinggi
  15. Pencegahan kepada botak

nota : Kegemukan boleh berlaku jika cara pengambilan coklat yang mengandungi gula didalamnya diambil secara tidak teratur atau berlebihan.


Cara Membuat Coklat Di Rumah/Homemade

Kini coklat bukan hanya boleh didapati dengan hanya membeli dipasar raya, market atau kedai-kedai. Anda sendiri juga mungkin ingin mencuba untuk mencuba untuk mengolah atau membuatnya dengan cara dan tangan anda sendiri(coklat buatan sendiri). Jadikan Coklat jenama sendiri. sebagai contoh, namakan Coklat I Think Of. :P

Dapatkan Ebook cara membuat coklat yang dilengkapi dengan panduan dan langkah pembuatan coklat.

Klik pautan untuk mendapatkannya.


Dapatkan Video dan Starter membuat Coklat Anda di Sini Sekarang!
Klik Pautan untuk mendapatkannya


p/s : kalau sesiapa dah pandai buat coklat nanti, tolong tayang sikit skill tu. :P

11 comments:

  1. err...belanja sebungkus daim boleh?

    ReplyDelete
  2. @Nasriq hahahahahaha....nanti aku buatkan satu coklet ok...coklet dium(buatan sendiri) hehehehe

    ReplyDelete
  3. nk angkat kucing..tp xde kucing plak kt bilik ni
    grrr...

    ReplyDelete
  4. @Titisan Hujan Angkat Jer aper2 Berdekatan...semua boleh^^

    ReplyDelete
  5. nak coklat satu...........terbaikkkk

    ReplyDelete
  6. @jokergurl Huhuhuhu...boleh, klik pautan di atas :p

    ReplyDelete
  7. Alamak..teringin nak makan coklat la pulak~

    ReplyDelete
  8. cooklat tu nmpak sgt sedap..syg nk dimakan :)

    ReplyDelete
  9. @SalIjOu : HEheheh..silalah beli coklet atau buat sendiri

    @niena shopping2u : Hahahah...cantik kan coklat tu

    ReplyDelete
  10. bnyak betul khasiat coklat..... ley elak migrain lg

    ReplyDelete
  11. @alif ibnu daudYap....coklat memang banyak kelebihannya^^

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen anda.