Thursday, April 28, 2011

DAHULUKAN YANG DULU ATAU DAHULUKAN YANG PENTING ???


Salam dan Hi Buat Korang yang Baik Hati

Ohoi!!! Cek mek Molek!!! ha ha ha
. . .

Sebelum aku teruskan entry buat kali ini, aku nak tanya korang dululah yer jawapan ikhlas korang berkenaan tajuk yang korang dah pun baca.
So, korang pilih yang mana satu ???
Mana Mau kakak, Abang, adik ???
Pilih...Pilih...Pilih

Dahulukan yang Dulu ???
Dahulukan yang Penting ???
Satu 2hingget!!! :p

Pengalaman

Ini sebenarnya adalah pengalaman aku sendiri sebelum ini yang berlaku di kedai photostat...
Cerita nya bermula apabila aku dengan gagahnya ingin pergi untuk membuat salinan
lukisan-lukisan yang akan di bawa ke bilik meeting.
Ditambah parahnya keadaan ini, lukisan A3, bukan sehelai tapi hampir 20helai yang nak dibuatlah 3set.(nak kata banyak lah tu...keh keh keh)
. . .
Setelah sampai ke kedai yang sangat banyak ngan buku-buku dan mesin photostat tu,
takkan lah kedai jual ikan panggang pulak yer...keh keh keh...
Memintaklah si adik manis muka masam menolong membuat salinan seperti yang
aku perlukan tu...
Dengan muka macam kura-kura risau kehilangan cengkerangnya, memulakan langkah longlai dan tak bermaya memulakan kerja.
(heran nape muka pekerja banyak macam nie...sumer masam...heran)

tettttttttttt....kuar satu helai.....
tettttttttttttt.....2 helai.........
tetttttttttt.......dek dek tolong photostat 1helai nie dulu, penting nie..nak cepat

Huh!!! heran kerana line aku kono potong nie...dengan muka senyum dan terus
membiarkan perkara itu berlalu....ber la lu...ber laaaaaaaaaaaaa luuuuuu....
dah selesai sambung pulak lukisan aku...

Tettttttt..... 1 helai
tettttttt....2 helai.....
tettttttt.....
dek dek, tolong jap 2helai depan belakang jew, kejap je nie...

Adoiiiiiii!!! Potong lagi!! Sabar-sabar....sambil mata mula jeling-jeling jam tangan,
Adesssss!!!!!! Hati mula dibisik nie...nak mengherdik cerca dan perkataan yang kurang garam....

sambung pulak lukisan aku untuk di photostat

Tettttttttt........ 1 helai.....
tetttttttttt....2 helai.....
tettttttttttttttttttttttttttttttt.......

dek dek, photostat nie dulu, 5helai jew....
dek dek, photostat IC pakcik kejap.....sehelai jew.....
kak kak.....tolong photostat kartun adek jap....kejap jew....nanti bagi gula...nak??
Oitttt.....lu tolong photostat ini name card dulu....biznez maju nie....
Adek....mai gula sekilo,bawang selori, beras sekampung leh makan....(Rekaan semata-mata sebab dan bengang!!! wakakakaka)

APA!!!! Makin Banyak Potong!!! Ini macam Boleh Kentut Berdarah Puteh Owhhh!!!!
(dalam hati harapkan adek photostat tadi teruskan lukisan aku, pastu dia pergi layan semua!!!!)
Hampehh!!!!!

MARAH!!!

Time sekolah dulu pun kita diajar untuk berbaris...yang depan dululah...
(kredit google)
. . .
Akibat perasaan marah yang dah disimbah dengan minyak senyonyong nie, aku pun POTONG semua pakcik,makcik,encik, saudara,saudari yang anggap diaorang lebih penting dan terus sound baeeeeekkk punyerrrrrr kat adik tu

"Adik, buatlah yang saya dulu sebab saya dulu, saya datang dari tadi dah hampir 2jam tunggu, pastu tak siap-siap jugak. Adik asyik ambik orang lain yang tak mahu menunggu tu sehingga saya pulak datang dulu terpaksa tunggu. Kalau adik buat yang saya dulu sama jugak dierang menunggukan??? "

Adoiiiiiyaiiiiii......

Dengan hampa mengambil balik lukisan aku tanpa memikirkan orang lain, pergi bayar yang dah disalin tadi dan terus carik kedai lain arrrrrr....apa lagi!!!
Nyampah nak tunggu lama-lama...Yer tak ???

Dahulukan yang Dulu atau Dahulukan yang Penting(DIRI) ???

Sekarang Korang Pilih Pulak....
Peace!!!!
. . .
itulah saje kisah si penunggu yang tiada kesudahan, keh keh keh

Jumpa Lagi Yer...

Yooshhhhhaaaa!!!!!!!!

p/s : Senyum walau pun line kono potong . . .budi bahasa itu penting...tapi bila orang tak berbudi bila kita dah berbahasa...apamacam ???

Wednesday, April 27, 2011

KAGUM DENGAN SEMANGAT ITU !!!


Salam dan Hi wat korang sekalian....
Moga bersemangat waja semerah Api Selalu~~~
Yeah!!! Semerah Api!!!
. . .

Bersemangat Sungguh kali nie ehy...
Tapi ???
Apa Sebab???
Apa Faktor???
Ada apa dengan Apa???
Apa Aku mengarutlah~~~ ha ha ha

Al-Kisahnya...

Terlihatlah aku, terlihat yer...Segmen Bersamamu di TV3, mengisahkan tentang Seorang manusia bernama "AhPeng"(nama samaran). Secara ringkasnya, Beliau mempunyai bentuk fizikil yang sempurna namun cacat pada kaki nya. Mengunakan tongkat di kedua belah tangan untuk berjalan dan berusia hampir setengah abad. Beliau melakukan perkerjaan menjual surat khabar dan hanya mengambil upah komisen diatas surat khabar-surat khabar yang terjual.

Namun...

Untuk ke tapak perniagaan beliau, beliau terpaksa berjalan kaki(guna tongkatlah yer...) sejauh 400M sehari dan disebabkan kecacatan, perjalanannya mengambil masa hampir 1jam setiap hari. Apa yang lebih mengagumkan, beliau telah menjalankan kerja tersebut selama hampir 20tahun. Huh!!!
Beliau pernah juga suatu ketika dalam perjalanan pulang telah disamun dan mengalami kerugian dan mendapat sedikit kecederaan. Tambahan pula apa yang lebih biasa adalah terjatuh...
Tetapi kata beliau dengan senyum

"Itu shi-mua sulah biasa lah"

-end of Ah Peng Short Story-

Boleh tak rasa apa yang aku kagumkan??? Tak rasa lagi, baca lagi....hehehe...
Yap, terlintas rasa kagum dibenak sanubari apabila melihat insan yang kurang sempurna seperti Ah Peng mampu melakukan semua tersebut untuk sesuap nasik. Hey, kalaulah korang juga menonton, ada tak korang nampak Muka Ah Peng menandakan kesusahan?? Menandakan beliau meminta kesian?? menandakan Beliau ingin Beralah??
Aku teka jawapan anda adalah "Tidak" (harap betul...hu hu hu)
Apa yang aku lihat hanya senyuman dan gurauan. Tabah Sungguh...
Dengan Gaji Komisen sehari paling tinggi, diulangi PALING TINGGI = RM35sahaja
(itu pun pada hari Sabtu/ahad kalau tak hujan).
Malu pulak dibuatnya ehy...
. . .


MENGAGUMI

Meh aku ringkaskan apa yang aku kagumi :
- Tak pernah kata SUSAH
- Tak pulak nak Duduk Rumah
- Tak pulak kata tempat kerja Jauh (makan komisen je)
-Tak pulak berpendidikan tinggi tapi ramai kawan
- Tak pulak nyusah Orang lain
- Tak pulak senyuman dia Lekang (ini yang aku suka)

"Hargai nikmat yang ada"(kredit google)

Itulah semangat dan personaliti yang aku kagum, tidak pernah menyerah walau apapun dugaan. Cubaan hanyalah tapak untuk melangkah lebih jauh atau menguatkan dan mematangkan semangat diri.
Fuhhhhhhh!!! Kagum!!!
(Perasaan Kagum yang teramat telah mendorong kepada entry ini...gheee gheee gheee...)
. . .
Tapi, Macam mana pulak dengan Kita yang cukup Sifat, Sempurna akal, Tinggi pendidikan,berkeupayaan dan bergaji tinggi ???
Jeng...Jeng...Jeng...

"Kita phikeq lah Sendiri "

-Salam dan Jumpa lagi-

p/s : Beban itu Berat, tapi yang lebih berat itu Tanggungjawab.

BARU YANG PANAS!!!


Salam & Hi buat Sekalian Seantero Pelosok Dunia
: : :
YOsh!!! Kali Ni aku nak dengan bangganya mempromosikan sendiri sesuatu yang baru dan yang panas.

Opsss...tunggu tunggu...Bukan Pisang Panas, Bukan Panas tengahari juga bukan Panas-panas taik ayam (adelah sikit...kekekeke)

Yang Panas itu adalah Header Baru Blog aku... Yahooooo!!!!!

Itu Dia Header Baru I Think Of . . .

I Think Of...Never UnderEstimate the Power of RED...

Aiyooo yooo....Mari aku cerita sikit tentang kisah dan liku-liku pembuatan header nie.
Buat Header untuk blog sememangnya susah, dari pada dulu sampai sekarang aku hanya baru berjaya membuat hanya satu header saja. Di ulangi Hanya SAtU!!!
Yang kat atas tulah yang satu tu...
. . .

Walaupun dalam otak dan sanubari sentiasa ingin nak buat header (untuk blog) tapi tak pernah pun nak capai. Alasan Paling kukuh adalah kerana MIM ALIF LAM SIN. (Malas) Perkataan terpaksa dikecilkan oleh sebab-sebab keselamatan...hehehe

"Owhhhh...itu Saya tahu tu Cikgu, Itu Hurup "M"! .

Tapi . . .

Bila difikir, terfikir, ahli fikir... akhirnya terpaksa mengalah dengan kehendak yang sangat membuak nak dapatkan header sendiri. Iklas nak sebut kat sini, --- > Sebab nak ada "Trademark"lah konon...Namun Bila difikirkan balik, betul Jugak Trademark...Diambil contohnya, apa akan jadi kalau ada negara tanpa bendera, komputer tanpa "Mouse", syarikat Tanpa Logo dan keadaan-keadaan yang sama waktu dengannya. Tapi, Bukan nak kata mengadakan/meletak Header wajiblah yekk....cuma pada perasaan aku sendiri ianya amat diperlukan...Ade Betul ker??

Akhirnya...

Tanpa membuang masa dengan semangat semerah panas api, aku buat header yang agak-agak simple dekat atas tu dengan Adobe Photopshop. Tanpa ada apa-apa idea dikepala, tanpa lakaran imaginasi di kertas, mahupun air kopi secawan dimeja~~~ Terus aku lalui susur susur duri adobe yang aku sendiri memang tak pernah nak faham nak guna(sikit-sikit bolehlah)...
adessss, tertusuk tangan kalau dan salah tu...
Mak aiehhh....Susah!!!
Tapi...Akhirnya!!! Siap!!!! (lebih kurang 4-5 jam)....Simple-simple pun makan berjam-jam...hehehehe....Makan Nasi pun tak sampai berjam-jam...har har har
"Saya Budak Baru belajar, Kalau Salah Tolong Hempok kan"
...
Dengan pengamatan sendiri, aku sendiri nak komen yang header aku mungkin ada ketidak seimbangnya, warna yang mungkin kurang "matching" dengan background hitam blog, kurang menyerlah dan tak sangat bling - bling....ngeee ngeee ngeee...
Apa pulak kata korang??? Mungkin nak tambah Jadi Juri, bolehlah tambah komen...bolehlah digunakan sebagai idea nanti. terima Kasih banyak yer...

Walau apa-apa pun, akhir kata
Berbanggalah dengan apa saja yang kita lakukan!!!
...
Yeahhhhh!!! Bersemangat Semacam Api membakar!!!
...
He he he he he
. . .Jumpa Lagi . . .

p/s : Bangga dengan abang/kakak/adik yang ambil tempahan buat header blog untuk orang lain...

Monday, April 25, 2011

MISTERI...apa kata Kamu ???


Salam dan Hi wat u allzzz...

. . . . .

MISTERI
Boleh kah ia dikaitankan dengan keadaan yang kita tak kan ketahui???

Nak tahu ?? Jangan Buang masa Jom Scrool

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Jangan Biarkan misteri terus berada di sini
.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.


Hah?? Tak ade ape2??? Pelik??? Misteri???

Apa kata kamu??? Misteri lah sangat yer????
Peace


p/s : Tak tahu apa yang berlaku kan???hahahaha Misterilah tu....Jangan Marah Arrr.... :) gheee ghee gheee


Thursday, April 21, 2011

STOP!! TERIMALAH HAKIKAT MALAYSIA NEGARA ISLAM

Salam dan Hi Semua.

Yap, cukuplah dan terimalah yang Malaysia itu negara Islam. Aku pun sebenarnya kebelakangan ini asyik terbaca di ruangan surat khabar,berita Jam Dinding pukul 8 dan mana-mana artikel yang telah menulis terdapat pihak-pihak
yang telah membangkitkan tentang ISU AGAMA.

Isu agama ya tuan-tuan dan puan-puan, bukan isu nenek aku kawen lagi, bukan isu kucing ku bernak sembilan dan bukan juga isu cerita kedai kopi atau isu mesyuarat tingkap sliding.
Ini adalah isu serius yang sebenarnya pada pandangan aku sendiri yang boleh melemahkan negara.
Tidak terfikirkan kita dengan Isu teramat sensetif begini ianya dapat menimbulkan pergolakan
antara penganut agama yang pelbagai di Malaysia.


kredit google

Tak sayang negara ke?
Dah takder kerje ke nak buat selain membangkitkan isu sana, isu sini, isu sinun?

Kalau dah tak tahu apa nak buat selain nak timbulkan "Isu", mari aku cadangkan serba sedikit
kerja-kerja yang boleh dibuat sambil mendapatkan hasil

- Jual Roti Canai (tak kan nak bagai mamat bangla je pandai buat kan)
- Kerja buat Tisu (hari-hari orang perlukan terutama musim AF...Ye ke?)
- Pergi tanam sayur-sayur dan buah-buahan. Boleh jugak buat Jual

Bolehlah Jugak mendatangkan hasil pendapatan.

Hai...yo...yo

Aku terlintas nak tulis lepas baca ruangan dalam surat khabar tadi. Apa yang diutarakan oleh pemimpin nombor 1 negara ada betulnya.


Sumber : Utusan Borneo
12 May 2011

Pada pandangan aku, terkadang orang berkata kalau nak maju mesti keluar
daripada terus duduk dalam Zon Selesa. Jadi aku anggap keamanan sebagai zon selesa
sekarang. Sebab kita selesa sekarang kerana aman kan.
Tapi apakah untuk maju perlu pertaruhkan "zon selesa" negara??

-salam-

p/s : selesa ke mata,telinga,hati hari-hari tengok orang yang tak habis-habis membangkitkan isu??

Saturday, April 9, 2011

KEMBALI BERPALING, ADA APA DENGAN NAMA?

Salam dan Hi buat korang-korang....

Ke Mana? hilang? Lesap? Kebabooommmm Opocot Mak Kaw Meletop !!!???

Magik - Magik

Maaf kerana dah lama banget menghilangkan diri dalam arena jaya blog ni. Lalalalalalalala~~~~
Sebab mungkin kerana keadaan masa dan ketidakupayaan diri...huhuhuhu...macam bunyi OKU pulok~~~Macam magic hilang sana sini lah bunyi nya.... anyway...Nice to meet u all again....ngee ngee ngeee.... terimalah patik pacal hina ini....Peace!

Ana punya Entry. . . . . tadaaa ----->

Ada Apa dengan Nama