Tuesday, September 27, 2011

VOKASIONAL, SECOND CLASS ?

Pendidikan vokasional untuk anak-anak pelajar, masih adakah yang menganggapnya sebagai "Second Class" sekarang? Masihkah ada pendapat yang mengatakan pelajar vokasional adalah orang yang datang dari kalangan yang bermasalah, malas belajar dan tidak boleh berjaya?

Tetapi, hakikatnya sekarang semua tanggapan-tanggapan begini adalah melencong dan mungkin sudah ketinggalan zaman.

Kemahiran Vokasional | Gambar : Google

Jika sesebuah negara ingin menjadi negara maju dan berjaya, ia amat memerlukan tenaga-tenaga yang mempunyai kemahiran, sama ada separuh mahir dan mahir.

Saturday, September 17, 2011

BERCAKAP DI KHALAYAK RAMAI | PUNCA GEMENTAR

Pernah merasa, melalui atau berpengalaman untuk bercakap dikhalayak ramai atau Public Speaking? Pastinya ada segelintir yang akan berasa gembira untuk berhadapan ramai dan memberi pendapat.

Tapi kebanyakkan akan berasa kurang selesa atau gementar untuk berdiri dihadapan, menjadi tumpuan setiap mata dan memberi cadangan, pendapat dan pengalaman.

Gementar adalah Perasaan Lumrah tapi dapat di atasi | Gambar : Google

Perasaan gementar sememangnya akan hadir kepada setiap orang yang menjadi tumpuan. Dalam mesyuarat mahupun majlis-majlis keramaian.

Sehinggakan ada yang akan bergegar suara apabila terpaksa memberi ucapan, ada yang akan mengucapkan perkara yang sama dan berulang dan ada juga yang akan tunduk sambil bercakap. Paling kritikal akan kehilangan sepenuhnya idea untuk bercakap seterusnya diam membisu.

Friday, September 16, 2011

SELAMAT HARI MALAYSIA | FIKIRAN DIJAJAH BUKAN PENJAJAH?

16 September 2011, Menyaksikan satu lagi tambahan hari cuti dalam kalender Malaysia (Bagi yang suka cuti) atau menyaksikan tertubuhnya Malaysia dengan penyatuan Tanah Malaya, Sabah dan Sarawak secara sejarahnya. Merdeka pada bulan Ogos, menyaksikan penjajah British yang pada ketika itu menyerahkan pentadbiran sebuah negara kepada penduduk negara itu sendiri.

PENDIRIAN DAN SI LEMBU

Namun, setelah setengah abad dalam kemerdekaan dan memiliki tanah yang diperintah sendiri, tidak dijajah dengan mana-mana kuasa lain, adakah kita sanggup melihat negara sendiri, digegarkan dan musnah binasa oleh diri sendiri? Membuka apa saja pekung di dada kepada pihak yang akan sentiasa mengambil kesempatan dalam kesempitan?

Sekarang, lihat sendiri, pendirian peribadi terutamanya, menjadi satu senjata permainan untuk menganggu pemikiran-pemikiran yang lain. Syukur, jika seseorang masih mampu untuk menilai tahap kebenaran atau sahih satu pandangan. Tidak cepat melenting dan membuat keputusan. Apa pula kisahnya, jika hanya kepada yang angguk angguk, geleng geleng. Atau paling "sopan", seperti lembu ditarik tali yang terikat dihidungnya. Bila dilabelkan LEMBU, melenting marah.

Tarik hulu, hulu perginya, tarik hilir, hilir perginya. Mengiyakan sahaja kata tuan pengembala yang membawanya. Nasib sahaja lembu tidak mampu berfikir, tiada anugerah akal. Kalau ada, pastinya Si Lembu akan mengatakan yang tuannya akan sentiasa yang terbaik dan terpuji. Sudah namanya akal si lembu, fikirkan sendiri jauh mana perginya.


Tuesday, September 13, 2011

TERIMA DAN HADAPI CABARAN | KERANA IA BEGITU BERHARGA

Perkara yang sememangnya penting untuk terus berganjak maju. Meningkatkan keupayaan, kematangan diri dan kejayaan peribadi adalah dengan menerima cabaran baru. Tanpa berani untuk menerima sebarang cabaran, agak sukar untuk terus melangkah meninggalkan takuk lama pencapaian kendiri.

Takuk lama pencapaian jika terlalu diduduki akan memberikan satu perasaan selesa. Perasaan selesa yang memungkinkan langkah maju kehadapan bertambah berat. Berada dalam zon selesa mungkin memberi hanya sedikit ruang kemajuan.

Hadapi Dengan Sabar | Gambar : Google


HADAPI CABARAN

Sememangnya agak sukar untuk menghadapi cabaran-cabaran. Cabaran amat memeningkan, memberi tekanan ,memenatkan fizikan dan mental. Terutamanya cabaran baru yang tidak diketahui risiko sebenar dan kesannya. Justeru dengan mengetahui kesannya, membantutkan perasaan untuk mencuba dan apatah lagi menghadapinya.

Monday, September 12, 2011

DENGAR LAGU JEPUN, HENTAM JE LABU!

Siapa yang tak suka dengar lagu? Siapa yang tak minat langsung dengar lagu atau musik? Ada tak spesis pupus macam ini dimuka bumi? Rasanya setiap hari kita masih bernafas, akan terdengarlah alunan musik-musik.

Sama ada lagu yang kita dengar dari corong radio pagi-pagi ketika sedang membawa kereta, lagu yang kita dengar tengah hari buta ketika melintasnya sebuah kereta yang selalu ITO dan rakan katakan sebagai "menjual kaset bergerak".

Mana tidaknya sebelumnya ada sebatu lagi sampainya kereta di tempat kejadian sudah terdengar bunyi lagu yang sangat kuat. Marketing strategi yang baik! :)

Friday, September 9, 2011

RAMADAN MENGAJAR NAFSU, SYAWAL MENGAJAR?

Salam dan selamat sejahtera

Agak-agaknya "Mood Raya" mungkin masih bergantung dalam sanubari masing-masing. Tidak ada? Kalau tidak kenapa masih ramai lagi yang menyebut raya sebulan, masih terdapat acara-acara open house, beramah ramah aidilfitri dan macam-macam lagi acara simbolik yang berkait rapat dengan hari raya.

Mungkin agak-agaknya setelah berpuasa ramadan dilakukan selama sebulan , menahan diri dari dahaga, lapar, mengurangkan segala macam permintaaan nafsu, dan perayaan Aidilfitri juga mesti dilakukan dalam masa sebulan?

Tuesday, September 6, 2011

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI & MERDEKA!!

Salam dan Selamat Sejahtera kalian,

Rasanya sudah agak berhabuk dan berdebu si I Think Of selama dalam bulan Ramadan dan perayaan Eid Mubarak. Tersangat sibuk ke? Tidaklah, cuma rasa yang malas langsung tidak berdaya untuk menekan papan kekunci dalam bulan tersebut.

Tidak pula rasanya kehilangan idea untuk menulis dan menaip, tetapi mungkin kerana keadaan yang amat cemburu sehingga membuatkan ketiadaan masa untuk meluangkan masa bersama blog ITO.

Bagaimana dengan sambutan Ramadan dan sambutan hari raya Aidilfitri anda? Masihkan sama dari dahulu sehingga sekarang? Dari kecil hingga dewasa? ATAU sambutan Aidilfitri terutamanya sekarang dirasakan amat membosankan Jiwa dan Nurani? Apa kes?

Apapun keadaan, mungkin agak terlambat tapi saya ingin mengucapkan SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI dan SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN kepada semua rakan-rakan, sanak saudara, geng bas sekolah, rakyat Malaysia dan sesiapa sahaja yang mengenali.

Kepada mereka yang masih mengunjung blog ITO dikala "lagging" terima kasih. Terima kasih kerana sudah mengunjung.

p/s : Budak-budak yang datang ke rumah ITO raya tahun ini macam kurang je, duit raya RM1 tak cukup ke? hurmmmm~~~