Wednesday, September 26, 2012

KATA-KATA MOTIVASI | INTEGRITI

"Jika Ingin Memilih Seseorang, Lihat Pada 3 Kualitinya ; Integriti, Kebijaksanaan dan Tenaga. Tapi, Jika Tiada Yang Pertama, Dua yang Kemudian Akan Membunuh Anda"

Warren Buffet
CEO, Berkshire Hathaway

9 comments:

  1. yuppp betul tu. ambil je lah contoh menerima rasuah. dah takde integriti. dengan sendirinya sifat kebujaksanaan dan tenaga hilang dan sia-sia begitu saja...

    ReplyDelete
  2. Salam.

    Pernah satu ketika, org kuat IIM dtg bagi talk.. dia punya la cerita pasal integriti ni..bla bla bla..

    Bila sesi soal jawab, saya tanya beliau. Apa sebenarnya integriti?? Tiada jawapan khusus..yg saya cuma faham, perkataan tulus, jujur, amanah.

    Memang betul kata warren. Bnyk institusi, company, jatuh bukan sebab ahlinya tiada kualiti dari segi pendidikan, atau kurg kuantiti. Tapi salunya sebab kualiti diri individu tu sendiri. Susah nak jumpa org org yg ad gabungan cekap+amanah+bijak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul Lana. Jawapan kepada Integriti memang satu perkara yang sangat luas. Sukar untuk dinyatakan.

      Delete
  3. wah .. jika tiada yg pertama yg kedua membunuh anda .. haha

    ReplyDelete
  4. kalu tenaga xde macma mane?huhu. kata2 inspirasi ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ia sebenarnya lebih ke arah kepada "Jika Memilih" seseorang. Kerana ia menujukan betapa pentingnya integriti dalam diri.

      Kalau tiada tenaga masih boleh lagi menjadi seorang pekerja tapi kurang produknya. Namun kerana masih ada integriti, semua kerja masih lagi dilakukan tanpa sebarang yang tersasar.

      Tapi kalau kehilangan integriti dalam diri? Tiada tenaga mungkin terus pergi tidur.

      Delete

Terima kasih atas komen anda.