Wednesday, March 13, 2013

KEDATANGAN ORANG BARU DALAM KELUARGA

alam minggu ini, saya tidak dapat memberikan fokus kepada blog kerana kedatangan orang baru dalam keluarga. Seorang bayi lelaki. 

Kerana itu juga, saya akan menangguhkan sementara pengeluaran entri untuk blog. 

Alhamdulillah, isteri telah berjaya melahirkan cahaya mata kami - seorang bayi lelaki pada 12.3.2013 pukul 1.05petang. 

Syukur dengan rezeki Allah s.w.t

Thursday, March 7, 2013

CARA MENDAPATKAN KOMEN DAN MENAMBAHNYA UNTUK ENTRI BLOG (CASE STUDY)

enghamparkan segala idea dalam entri dan dengan penuh harapan - "publish". Harapan utama seorang blogger pastinya entri yang ditulis dan diluahkan sampai kepada pembaca. Harapan tertinggi pula mungkin mendapat maklumbalas dari mereka - sebuah komen.
Komen di blog | gambar : sumber
Pengalaman saya sendiri, apabila entri yang ditulis mula mendapat komen (maklum balas) ia umpama usaha yang dilakukan mendapat bayarannya. Sama seperti bekerja dan akhirnya mendapat gaji. Tidak saya nafikan, ada blogger yang sangat sukakan komen dan ada yang tidak terlalu mempedulikannya.


Wednesday, March 6, 2013

BAGAIMANA UNTUK MENGEKALKAN MOMENTUM MENULIS ENTRI BLOG

eperti pengalaman saya sebelum ini, pelbagai kesan pasti akan dirasai jika kita terlalu lama meninggalkan sesuatu kerja yang biasa kita lakukan. Sebagai seorang blogger yang perlu menzahirkan tulisanya atas ruangan maya yang sememangnya penting hanya satu - Idea
Momentum | gambar : sumber
Kehilangan momentum dalam mencapai objektif untuk menulis, boleh mengakibatkan hilangnya semangat diri dan daya untuk menulis sekaligus menjurus kepada kehilangan idea untuk berblog. 

Dari pemerhatian saya dalam arena menulis dalam ruang maya ini, berblog - ramai yang mengalah dan berhenti dengan membawa alasan tiada idea. Namun, pada pendapat saya, ia bukan kerana idea yang kering tapi kerana kurangnya momentum setelah bermula.


Monday, March 4, 2013

KESAN SETELAH SEBULAN TIDAK MENULIS(BERBLOG)

ungkin ada rakan blogger yang perasan "kehilangan" saya dalam arena blogging ini - menyepi tanpa apa-apa bahan baru untuk perbincangan.
Menghilang dari arena maya | gambar : sumber
Ya, dalam bulan febuari saya tidak langsung mengeluarkan sebarang entri-entri baru. Sama ada entri panjang atau yang serba ringkas. Bermaksud sasaran untuk blog ini sudah pun tersasar. Tapi, insya-allah akan membaikinya dari masa ke semasa.