Monday, April 8, 2013

GAGAL TEMUDUGA? APA YANG PATUT DILAKUKAN UNTUK MENGATASINYA

elepas sahaja menghabiskan pengajian dari mana-mana institusi pun, perkara utama yang bakal berlegar dalam setiap kepala graduan adalah untuk mendapatkan kerja. 
Temuduga | Gambar : sumber
Temuduga atau interview adalah satu proses biasa yang bakal dihadapai oleh para graduan untuk mendapatkan perkerjaan. Namun, tidak semua temuduga akan berjaya bukan. Saya sangat pasti kebanyakan antara kita pernah merasai kegagalan dalam temuduga.

Thursday, April 4, 2013

MEMILIH DAN MEMBERI KEUTAMAAN (KERJA) ITU PENTING

ari demi hari, kita tidak akan lepas dengan pelbagai kerja dan perkara yang memerlukan perhatian. Bagi yang sangat pentingkan kesempurnaan semuanya perlu siap.

Dengan kualiti dan masa yang ditetapkan.
Keutamaan | Gambar : sumber

Kepada sesiapapun, kerja yang dibeban ke atas bahu perlu diselesaikan. Jika tidak ia akan memberikan impak yang tidak baik kepada diri sendiri, tempat sekerja dan organisasi secara keseluruhan.

Kerja - tidak akan pernah habis. Itulah kata kunci yang memberi gambaran banyaknya tugasan yang perlu setiap orang galas setiap hari. Dan saya yakin, belum sempat selesai perkara yang sedang kita lakukan, sudah timbul pula tugasan lain. Ianya terus berulang dan berlaku.

Wednesday, April 3, 2013

PERKARA BARU DATANG DENGAN TANGGUNGJAWAB BARU

ekali lagi saya menghilang untuk menulis dalam blog ini. Ini bukan kerana apa, cuma kerana kehadiran bintang comel baru dalam kehidupan kami suami isteri.

Yang saya maksudkan adalah insan bernma Ariff Idhar Naqiuddin - bayi lelaki saya yang lahir pada 12 Mac 2013. Dalam menyambut kedatangan beliau, saya mendapat banyak maklum balas daripada rakan-rakan, dari blog dan facebook terutamanya.

Dan salah satu antara kata-kata semangat yang memberikan saya satu petunjuk baru apabila seorang rakan mengucapkan selamat tinggal kepada tidur malam kami.

Dan ia bebenar-benar berlaku - selamat tinggal tidur yang lena.

Kerana tangisan si comel kerana pelbagai perkara terutamanya lapar akan membuatkan kita merasa penat. Kepenatan ini akan menimbulkan stress/tekanan dalam diri yang harus ditempuh untuk memenuhi kehendak insan perlukan perhatian penuh ibu dan bapanya. 

Tanggungjawab baru yang setiap ibu bapa yang dianugerahkan anak pertama akan melaluinya. 

Bukan itu sahaja, pelbagai ilmu dan amalan ditunjukkan oleh orang sekeliling dalam perkara untuk menjaga dan menangani masalah yang mungkin diperlukan oleh si kecil. 

Itulah kebiasaan dan lumrah kehidupan, setiap perkara baru akan datang dengan tanggungjawab baru. Namun, untuk melaksanakan tanggungjawab tersebut kita sangat perlukan ilmu pengetahuan dalam memahami dan untuk menguruskannya.

Dan yang paling penting itu - sebuah sabar. Kerana sifat ini akan membina segala perkara yang amat kita perlukan dalam mengalas tanggungjawab tersebut.

p/s : Sedang membiasakan diri dengan kejutan di tengah tidur nyeyak.