Monday, August 19, 2013

APA ITU DISIPLIN DIRI?

M elihat tajuk di atas, rasanya mungkin ramai akan teringat dengan guru disiplin ketika berada di sekolah dahulu. Mungkin ada yang mungkin tidak mahu langsung bertembung dengan mereka. Takut akan diperiksa, ditegur atau lebih teruk dihukum kerana tidak menepati piawaian yang ditetapkan oleh sekolah.

Sumber : Google
Itulah yang dilakukan oleh seorang guru disiplin kepada anak-anak muridnya - menepati undang-undang atau garis panduan sekolah. Secara ringkasnya, ia adalah disiplin untuk memenuhi arahan-arahan sekolah.

Jika guru disiplin bertindak untuk menguatkan dasar atau kemahuan sekolah, disiplin diri pula boleh dijelaskan sebagai sebuah kebolehan untuk mengambil tindakan berdasarkan kemahuan atau kehendak diri sendiri (emosi).

Thursday, August 15, 2013

HIDUP KITA ADALAH SEBAGAIMANA PILIHAN SENDIRI

ernahkan anda melihat iklan berkaitan jus minuman untuk mencantikkan diri dengan slogan beautiful inside - inner shine. Mencantikkan diri bermula dari dalaman. Sebenarnya iklan tersebut menarik minat saya untuk menulis tentang diri kita sendiri atau secara luasnya - sebuah kehidupan.
Hidup penuh dengan pilihan | gambar : sumber

Kehidupan kita adalah perkara lepas, perkara sekarang dan perkara yang akan datang tentang kita. Berani saya simpulkan - kita adalah kehidupan, kehidupan adalah kita. Baik buruk sebuah kehidupan adalah kerana pilihan kita sendiri. Baik sebuah pilihan, baiklah kehidupan, buruk sebuah pilihan - buruklah kehidupan. 

Yang penting bersyukur dan sedia memperbaiki dan berubah kepada yang lebih baik.

Wednesday, August 14, 2013

PENGALAMAN PERTAMA DI KLINIK 1MALAYSIA

anggapan kepada satu perkara mampu menyerongkan pandangan atau persepsi kita terhadap satu perkara, benda atau keadaan. Sebaiknya untuk memberi keputusan atau penilaian kepada satu perkara adalah dengan mengalaminya sendiri - pengalaman.

Klinik 1Malaysia : Gambar : sumber
Setiap hari kita akan belajar perkara baru dan pasti setiap perkara yang sukar punya pendidikan dan pengalaman yang bakal diajar.

Hari ini adalah hari untuk membuat pemeriksaan rutin untuk anak lelaki sulung saya, Ariff ( pemeriksaan untuk 5 bulan). Namun, untuk kali ini pemeriksaannya dilakukan ditempat berlainan iaitu di Sibu. Selalunya pemeriksaan dilakukan di Poliklinik di Bintulu.

Tuesday, August 13, 2013

SEDIKIT PERUBAHAN UNTUK SEDIKIT "MOOD" BERBLOGGING

erubahan sememangnya mampu membawa sedikit ruang "bernafas". Untuk perkara yang sedang atau sering kita lakukan, kadang-kadang perasaan bosan mengatasi segalanya. Melakukan perubahan juga memberi peluang untuk mempelajari perkara-perkara baru dalam lautan ilmu yang sekian luas ini.

Sedikit perubahan dalam berblogging juga mampu mendatangkan "mood" untuk menulis. Jika anda adalah pengunjung yang selalu mengunjung ke blog ini, pasti akan perasan sedikit perubahan yang telah berlaku.
Header baru 2013
Sedikit perubahan kepada blogger header dan warna "pages" blog ini. Sekian lama sudah tidak menulis dalam ruangan maya ini, tapi perasaan minat untuk menulis kembali setelah bersusah payah dan memerah otak bagi mendapatkan apa yang diingini.

Thursday, August 8, 2013

SEGALA MUNGKIN KEPADA YANG SABAR

asanya masa sekarang adalah masa yang sesuai untuk saya membicarakan tentang satu perkara iaitu sabar. Dalam masa selepas seluruh umat islam menjalankan kewajiban dalam menunaikan arahan berpuasa. Dalam menunaikan arahan tersebut, sebagai umat islam kita sedar setiap satu perbuatan yang kita lakukan punya ganjarannya.
Bersabar | Gambar : sumber
Ganjaran setimpal dengan apa yang kita laksanakan.


Tuesday, August 6, 2013

SELAMAT HARI RAYA 2013/1434H

esudah selesai menunaikan tanggungjawab agama dengan berpuasa sebulan, dibulan ramadan, kejayaan tersebut disambut oleh seluruh masyarakat islam dengan sambutan Aidilfitri.
Selamat Hari Raya Aidilfirti 2013/1434H
Pemergian Ramadan pastinya amat menyedihkan, namun dengan izin Allah s.w.t pasti kita akan berjumpanya semula. Pasti terasa rugi jika tidak kita penuhi dengan segala amalan kerana ia hanya datang sekali dalam setahun.

Apapun, dengan kesempatan ini, saya sekeluarga ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfirti kepada seluruh umat yang meraikannya. Mohon maaf atas segala terkasar bahasa dan tersilap cara. Semoga semua mendapat keberkatan.

Selamat Hari Raya Aidilfitri.