Tuesday, October 14, 2014

APA YANG PATUT SAYA LAKUKAN UNTUK "BLOG REBRANDING" ?

S alam dan hi

Setelah sekian lama, rupa-rupanya saya telah lama meninggalkan laman blog kesayangan ini - hampir setahun agaknya. Hanya mengemaskini dengan hanya 2 atau 3 entri sahaja. 

Alasan? Tidak perlulah memberikan apa sahaja alasan bukan. Kerana kata orang hendak seribu daya, kalau tidak hendak sejuta alasan.
Rebranding
Gambar : Google

Kembali ke sini rasanya seperti kembali ke kampung halaman yang penuh dengan kisah memanjang pokok dan kembali terjun ke dalam air sungai yang sejuk - Nostalgia. Tapi apa yang paling saya rasakan ialah, sepertinya saya tidak punyai tekanan sepanjang masa saya tidak menekan keyboard. Terasa sedikit kebebasan, namun apa yang saya rasakan kerugian adalah kerana kurangnya saya membaca sesuatu hal atau kurangnya saya belajar benda-benda penting dan baru.

Masa sekarang ,

Informasi itu Raja
Informasi itu Emas
Informasi itu Wang
Informasi itu Segalanya.

Masakan kita akan dapat lari dari segalanya bukan. Sehinggakan kita takut dengan kebocoran dan kelebihan teknologi sekarang bukan? Sebagai contoh teknologi google. Dulu kita mampu menentukan rumah kita dengan Google Maps melalui komputer tapi sekarang Google Drive pula menentukan betul-betul lokasi rumah dan lokasi rumah dengan gambarnya - Maju bukan, tapi juga agak menakutkan.

Sekian cerita saya berkaitan informasi yang agak jauh melaut :)

Antara punca sebenar juga saya ke sini adalah untuk mendapatkan pandangan dan komen semua berkaitan "rebranding". Maksud saya "rebranding" untuk blog saya. Apa yang patut saya lakukan untuk "blog rebranding". Dalam beberapa ketika ini saya sering memikirkan untuk melakukan sesuatu berkenaan blog ini. Mungkin dengan melakukan beberapa perkara ini ;

i) Mendapatkan domain .com, .com.my atau sebagainya
ii) Menukar template - warna, reka bentuk, jenis tulisan dan
iii) Menukar nama blog kepada yang lebih mudah ingat atau berkaitan dengan isi kandungan penulisan atau lebih personal.

Inilah antara yang sering terbenak difikiran saya sekarang. Namun, prosesnya seperti tampak agak sukar tapi saya yakin dengan pandangan dan tunjuk ajar rakan sekalian, saya akan mampu melakukan nya - dengan langkah yang lebih baik dan sempurna.

Soalan : Apa yang patut saya lakukan untuk memulakan nya?

3 comments:

Terima kasih atas komen anda.